ЙОГАН ГЕНРІХ ПЕСТАЛОЦЦІ. В
1766 р. один бідний юнак закохався в дівчину з багатої сім’ї: „Про
свою зовнішню непривабливість я не хочу навіть говорити; кожний знає,
який я красень, яка ловка людина”. Слова „красень” і „ловкий” не взято в
лапки лише тому, що їхній іронічний зміст був і так зрозумілий. Потім
він говорив, що йому і, відповідно, їй „доведеться прожити життя,
сповнене горя і труднощів, тому що на біди вітчизни та на неприємності
друзів він буде дивитись як на свої особисті, і коли б мова зайшла про
спасіння вітчизни, безперечно, він забув би і дружину, і дітей”. Далі
він детально перелічує недоліки свого характеру і згадує, що він має
слабке здоров’я. А втім, закінчує він листа до коханої, „якщо ви
визнаєте за найкраще відмовити, то відмовте: сподіваюсь, що в мене
знайдеться достатньо сили, щоб поставитися до цього, як подобає
розумній людині і християнину”.
Шлюб був укладений, але, вбачаючи непрактичність юнака, вже через два
роки сумісного життя зникла не тільки його крихітна спадщина, але й
увесь посаг дружини, і вони прожили тридцять років у неймовірній
бідності.
Дівчину звали Ганною, яка після 30 років відчаю і злиднів розділила
всесвітню відомість свого чоловіка, до якого приїздили на уклін і
запрошували в гості визначні філософи, політичні діячі і навіть
імператори. Ця казкова історія відбулась із швейцарцем Генріхом
Песталоцці. Обминути його життя неможливо – таке велике значення мали
роботи Песталоцці для освіти всього світу, в тому числі і для нашого
народу.
Народився він у Цюриху в січні 1746 р. і за все життя жодного разу не
виїздив із Швейцарії, якщо не рахувати його невдалу подорож до
Наполеона в Париж. Батько майбутнього педагога, хірург за фахом, помер,
коли Генріху виповнилося 5 років, залишивши дружину і трьох дітей без
засобів до існування. Але в цій сім’ї завжди панували ВЕЛИКОДУШНІСТЬ,
САМОПОЖЕРТВА, НІЖНІСТЬ, ЛЮБОВ і СПІВЧУТТЯ. У школі йому було дуже
погано із-за того, що:
- шкільні предмети не цікавили його;
- вчителі лаяли його, вважаючи тупим, неуважним і лінивим;
- за всі роки навчання він так і не навчився писати грамотно;
- учні передражнювали його за те, що він був „мужик” із села і любив совати ніс у чужі справи.
Один із біографів пише: „Він був добрим до нестями, вразливим до
істерики і сліз, запальним до несамовитості – гаряче, полум’яне серце
билося в цього кволого, слабкого, некрасивого хлопчика”. Закінчивши
міську школу і колегію (разом вони давали середню освіту), він зайнявся
політичною діяльністю на захист бідняків: вступив у гурток, носив
рваний одяг, спав на голих дошках і харчувався тільки травою, завдяки
чому ледве не помер. Його кращий друг Каспар Блюнчлі дійсно помер від
таких випробувань (біля його ліжка Генріх і познайомився з майбутньою
дружиною).
Рішучий вплив на його подальшу долю справила книга Ж.-Ж.Руссо „Еміль,
або Про виховання”. Для того, щоб втілити в життя руссовські ідеї, він
рік працює батраком на чужій фермі, заробляє певну суму грошей і
знаходить собі компаньйона. Разом вони купують у Нейгофі земельну
ділянку і будують величезний будинок в італійському стилі, після чого
наймають батраків. Це остаточно спустошує матеріальне становище
Песталоцці, і вони залишаються вдвох із дружиною. Разом вони
перетворюють будинок на дитячий притулок, в якому разом доглядають за
дітьми-жебраками, навчають їх різним ремеслам і освічують: „Упевненість у
правильності мого плану ніколи не була такою сильною, як після повної
невдачі його здійснення”.
Він пише 6 повістей і всі знищує одна за одною; лишив тільки сьому –
„Лінгард і Гертруда”, яка містить ідею про загальну народну освіту.
Книгу перекладають на інші мови, а її автор отримує всесвітню славу і
„Золоту медаль”. Упродовж наступних 20 років Песталоцці пише книгу за
книгою, лишаючись, як і раніше, жебраком.
Цікавим моментом у біографії відомого педагога є той факт, що
революційне французьке законодавство надало 18 іноземним громадянам
звання Почесного громадянина Франції за те, що вони „в різних краях
готували шляхи до свободи”. Серед них – Г. Вашингтон, Т. Костюшко,
Ф. Шиллєр і Й.Г. Песталоцці.
Після краху першого в світі і в історії педагогіки експериментального
навчального закладу в Нейгофі, що проіснував із 1774 по 1780 рік,
Песталоцці робить другу спробу і створює сирітський притулок у Станці в
1798-1799 рр.
Наступні дві спроби пов’язані зі створенням комплексу середньої школи
й інтернату, що служило базою для підготовки вчительських кадрів, у
Бургдорфі (1800-І804 рр.) та Івердені (1805-1825 рр.). 79-річним
старцем повергається Песталоцці в Нейгоф, щоб прожити останні три роки
життя; саме тут він пише свою „Лебедину пісню” – підсумок усієї
педагогічної діяльності і страждальницького життя. На його пам’ятнику в
Івердені вибито слова: „Усе для інших, нічого для себе”.
Саме Песталоцці належить ідея розвивального навчання, що, за словами
К.Д. Ушинського, стало безперечно „великим відкриттям”. Основними
положеннями теорії розвивального навчання стали:
1) в основі розумового розвитку і виховання дитини лежить природне прагнення людини до пізнання;
2) розвиток внутрішніх сил людської природи передбачає вдосконалення пізнавальних сил і здібностей;
3) сама природа дитини потребує активної самостійної діяльності;
4) внутрішні сили можуть проявлятись і розвиватись у певному напрямку завдяки вихованню;
5) потенційним внутрішнім силам дитини притаманне спонтанне прагнення до розвитку.
Одне з головних місць у вихованні дитини Песталоцці відводив
розумовій освіті, сутність якої полягає в гармонійному розвитку
розумових задатків, що забезпечує інтелектуальну самостійність і
вироблення певних інтелектуальних навичок. Умови, що висуваються до
розумової освіти, педагог поділив на дві групи – педагогічні і
психологічні:
1. Педагогічні умови розумової освіти:
- створення позитивного емоційного фону всього навчального процесу;
- збудження і задоволення пізнавальних і практичних інтересів школярів;
- забезпечення свідомості і легкості запам’ятовування;
- поступове і міцне засвоєння кожного елементу знань, додавання до невідомого тільки невеликої частки нового;
- не допускати виникнення у школярів звички робити „уявнозрілі” висновки і судження;
- забезпечення чіткої системи вправ і повторення;
- привчання до точного вживання слів;
- озброєння учнів „абеткою логічного мислення” і „абеткою вмінь”;
- не відривати навчання від особистих вражень дитини про оточуюче середовище”
- постійно розкривати перед дитиною життєве призначення знань та вмінь, які вона засвоює;
- ретельно піклуватися про міцність знань на етапі елементарного навчання;
- включати в навчальний процес ігри, змагання, випробування;
2. Психологічні умови:
- дотримання основних вимог до процесу пізнання, які полягають у
відповідності розумового виховання і освіти основним ступеням пізнання:
1 ступінь – вчити спостерігати;
2 ступінь – розвивати здібності рахування і вимірювання;
3 ступінь – вчити висловлювати свої думки.
Утопічність поглядів Й.Г. Песталоцці полягає в тому, що він не
розумів класової природи виховання і переоцінював можливості дитячої
природи. Проте його погляди стосовно змісту педагогіки, форм і методів
виховання і навчання не втратили своєї актуальності навіть у наші часи.
Так, відомий український педагог В.О. Сухомлинський широко
використовував різноманітні ігрові форми навчання, введені Песталоцці, в
тому числі його „арифметичний ящик”.
Вважаючи, що вправи – це особливі, систематизовані на психологічній
основі засоби формування вмінь і навичок з наступним їх зміцненням, він
широко застосовував такі групи вправ, як: вправи розуму; вправи в слові; вправи дій.
Проте швейцарський педагог недооцінював роль письмових вправ, віддаючи
перевагу усним, а також такій формі організації педагогічного процесу,
як „взаємонавчання”.
Новаторство Й.Г. Песталоцці полягає в тому, що він особливу увагу приділяв:
- диференціації змістовної і розвивальної сторони навчання;
- дитячому колективу як фактору формування моральності учнів;
- введенню в початкову школу елементів геометрії;
- гармонійності і нерозривності навчання і виховання;
- використанню наочності для розвитку логічного мислення.
Теорію елементарного навчання Песталоцці розглядав як єдність розумового, фізичного і морального розвитку учнів.
|